Nav noslēpums, ka uzsākot mācības autoskolā, jārēķinās, ka tiesību iegūšanas process nebūs lēts - tas prasa gan laiku, gan naudu. Interesanti, ka attiecībās starp abām šīm komponentēm saskatāma noteikta sakarība - jo mazāks laiks būs vajadzīgs tiesību iegūšanai, jo arī zemākas būs izmaksas. Taču, ja gumija tiek stiepta garumā, arī viss tiesību iegūšanas pasākums naudas izteiksmē prasīs vairāk resursu kā izvēloties mērķi sasniegt sprintā. Sadarbībā ar autoskolu Presto, turpinājumā piedāvājam kopsavilkumu par 5 galvenajiem aspektiem, kas palīdzēs ietaupīt līdzekļus un tiesības iegūt par izdevīgāku summu.
Lai izšķērdīgai naudas līdzekļu izlietošanai par iemeslu nebūtu zināšanu un informācijas trūkums, vispirms svarīgi iegūt izpratni par mācību procesu un prasībām, kas izvirzītas, lai veiksmīgi nokārtotu eksāmenus. Pieņemot uz izpratni balstītus lēmumus, rezulātā ne vien pie kārotās vadītāja apliecības būs iespējams nonākt ātrākiem soļiem, bet arī pārdomāti ieguldīt naudas līdzekļus un saprātīgi ekonomēt finansiālos resursus.
Padoms Nr. 1 - mācies patstāvīgi!
Autoskolas teorijas nodarbībās pasniedzējs iepazīstinās ar visām tēmām, kas eksāmenā jāpārzina. Taču zināšanas ieliet mutē gluži kā ar karoti nodarbības laikā nav iespējams - ceļu satiksmes noteikumi autovadītājam jāzina gluži kā otrklasniekam reizrēķins. Pēc katras teorijas nodarbības svarīgi pārskatīt apgūto tēmu arī patstāvīgi - pildot tematiskos uzdevumus un iepazīstoties ar Ceļu Satiksmes Noteikumiem CSDD izdotajā teorijas grāmatā, kur punktu pa punktam apkopoti visi noteikumi un paskaidrotas definīcijas.
Šīs grāmatas zinātājiem iespējams iegādāties arī par izdevīgāku samaksu - jāzina tikai, kur meklēt. Uzdevumu grāmatas un teorijas/ceļa zīmju grāmatas var pasūtīt presto.lv mājaslapā - tur tās pieejamas ar atlaidi, kuru grāmatnīcas nepiedāvā. Tematiskajos uzdevumos pēc katras teorijas klases jāatrod atbilstošā tēma, jāaizpilda uzdevums un jāsalīdzina savas atbildes ar pareizajām. Šajā grāmatā apkopoti jautājumu piemēri, kādi sagaida arī teorijas eksāmenā CSDD. Svarīgi jau laikus iepazīties ar eksāmena formātu un pārliecināties, ka apgūtās teorētiskās zināšanas ir izprastas pareizi. Ja kaut kas nav apgūts līdz galam, zināšanu robus palīdzēs izlīdzināt šo testa uzdevumu pildīšana.
Papildus tam Presto aicina arī aktīvi pildīt CSDD teorijas eksāmenu online - tas atrodams presto.lv mājaslapā. Pēc testa aizpildes redzamas visas pareizās atbildes, kā arī pie katra no jautājumiem pievienota paskaidrojoša sadaļa ar atbilstošajiem noteikumiem. Autorizējoties un pildot testu, katrs reģistētais lietotājs automātiski arī piedalās sacensībās - katru mēnesi tiek izlozētas autoskolas dāvanu kartes. Uzvarētājiem tā ir iespēja samazināt braukšanas nodarbību izmaksas! Bet katrs, kurš regulāri pilda testu, izdara lāča pakalpojumu pats sev - ieguldot nopietnu darbu un patiesi sagatavojoties teorijas eksāmenam, nav iespējams, ka ieguldītie pūliņi neatmaksātos.
Padoms Nr. 2 - dari lietas laicīgi!
Dažkārt mācību process ievelkas garumā tāpēc, ka nav izpratnes par to, kas tad īsti vispār jāizdara - nav iezīmēta kopaina. Taču kopumā ir 3 lietas, kuras iespējams paveikt vēl pat līdz 1. teorijas nodarbībai. Tās ir medicīnas izziņas un balto tiesību izņemšana, kā arī 1. palīdzības kursu iziešana. Kāpēc tas ir svarīgi?
Pie teorijas eksāmena kārtošanas tiek pielaisti tikai tie kursanti, kam nokārtota arī 1. palīdzība - eksāmenā būs jautājumi arī par šo tēmu. Jārēķinās, ka šis kurss būs 2 dienas pēc kārtas - kopumā 15 akadēmiskās stundas. Taču, ja kursants izvēlas intensīvo teorijas kursu 3 reizes nedēļā, kā vēl papildus atrast laiku arī 1. palīdzības kursiem? Tāpēc visprātīgāk būs tos nokārtot vispirms. Tā būtu vispareizākā secība, lai pēc iespējas veiksmīgāk un ātrāk nokārtotu arī gala pārbaudījumu. Vislabāk eksāmenu kārtot tieši pēc teorijas kursa noslēguma, 1-3 dienas vēlāk, jo zināšanas tad vēl ir vissvaigākās. Taču, ja vēl papildus būs jāgaida nedēļa vai ilgāks laiks, lai izietu 1. palīdzības kursus, rezultātā process būtiski ievilksies garumā. Un jo ilgāk tas ievilksies, jo blāvākas būs atmiņas par apgūto teorijas apmācībā.
Medicīnas izziņa, savukārt, vajadzīga, lai vispār būtu tiesības sēsties pie stūres un vadīt automašīnu. Bez tās arī nebūs iespējams saņemt baltās tiesības jeb braukšanas mācību atļauju CSDD. Taču tai līdzi jābūt katrā braukšanas nodarbībā, lai instruktors būtu tiesīgs kursantu apmācīt. Lai nebūtu jāstāv rindās, medicīnisko izziņu iespējams saņemt arī piesakoties mājaslapā presto.lv, kur tiek piedāvāts plašākais medicīnisko komisiju tīkls Latvijā - filiāles atrodas Rīgā, Daugavpilī un Liepāja. Turklāt tā būs iespēja ne vien ietaupīt laiku, bet arī naudu, jo cenas ir draudzīgākas kā poliklīnikās.
Padoms Nr. 3 - brauc ik dienas!
Autovadīšana ir praktiska nodarbe. Gluži tāpat kā pirmās datornodarbības laikā noteiktu funkciju un taustiņu atrašana prasīja vairāk laika un koncentrēšanās, tā arī pirmo vadīšanas nodarbību laikā smadzenes tikai pamazām sāk apgūt vielu. Lai pārslēgtu ātrumus vai pareizi izmantotu stāvbremzi, sākumā jāpiešaujas. Taču, ja braukšanas prasmes tiek slīpētas intensīvi, ik dienas braucot satiksmē, tehniskais aspekts drīz kļūst tik pat automātisks kā datora klaviatūras taustiņu klabināšana. Un arī braukt jāiemācās, neskatoties uz ātrumu pārslēgu, ļaujot ķermenim roku kustības atcerēties un iegaumēt automātiski, lai skatiens nebūtu jānovērš no ceļa!
Statistikas dati apliecina, ka motivācija būtiski krītas un iespējas iegūt tiesības samazinās pēc 3 mēnešu apmācību perioda. Tāpēc vislabāk saplānot braukšanas grafiku tā, lai 3 mēnešu laikā būtu iespējams apmeklēt 30-40 nodarbības - tas ir vidējais nodarbību skaits, kas nepieciešams, lai veiksmīgi nokārtotu eksāmenu. Tas nozīmē, ka jābrauc vismaz 3-4 reizes nedēļā. Ja katru dienu pie instruktora braukt nesanāk, tad jāizmanto iespēja braukt kopā ar kādu ģimenes locekli vai draugu! Arī pēc nodarbības ar instruktoru var izbraukt kopā tās vietas satiksmē, kur tika pieļautas kļūdas. Jo intensīvāk un biežāk brauksi, jo ātrāk būsi gatavs eksāmenam! Bet ja stiepsi garumā - var sanākt, ka nāksies pārmaksāt par vēl vienu mācību gadu autoskolā!
Padoms Nr. 4 - maini mašīnas!
Lai paaugstinātu iespējas veiksmīgi nokārtot eksāmenu ar 1. piegājienu un tādā veidā izvairītos no atkārtotiem izdevumiem par eksāmena kārtošanu, reģistrējies vadīšanas nodarbībām pie dažādiem instruktoriem un pārliecinies, ar kādu auto kurš brauc! Kursantiem svarīgi zināt, ka CSDD eksāmenā izlozes kārtā tiks piešķirts kāds no sekojošajiem auto modeļiem: BMW, Folkswagen Golf vai Audi.
Lai arī auto paliek auto, tomēr tehniskās nianses un noteikumi, kas jāievēro, lai nokārtotu uzdevumus figūru laukumā, dažādiem auto modeļiem atšķiras. Ja nebūsi iemācījies, kādas atšķirības ir starp Audi, BMW un Golf, diemžēl ierasti tik graciozi izpildītā noparkošanās garāžā vai paralēlajā stāvvietā nebūs ieskaitīta, bet pie vēl sliktāka scenārija, tālāk par stāvvietu aizdoties arī nesanāks! Lai nerastos apmulsums eksāmena dienā, svarīgi izmēģināt praktiski, kā tādas nianses kā ātrumu pārslēgšanas tehnika, auto iedarbināšana, spoguļu noregulēšana un stikla tīrītāju ieslēgšana atšķiras dažādām automašīnām. Ja nesanāk izbraukt ar katru no modeļiem, svarīgi, lai instruktors vismaz teorētiski paskaidro, kādi atskaites punkti katram auto figūru laukumā jāņem vērā.
Jo plašāku braukšanas pieredzi kursants iegūs, jo ērtāk būs iespējams justies pie dažādu spēkratu stūres. Ja kursants braucis ar dažādiem auto, tas ir jūtams - pie stūres ir lielāka pārliecība, kā arī vieglāk piešauties pie jauna auto, pat ja ar to brauc pirmo reizi. Šāda prakse ļoti palīdz attīstīt tās spējas, kas vajadzīgas, lai pārliecinoši nokārtotu eksāmenu ar 1. reizi, tādā veidā rezultātā arī ietaupot līdzekļus par apmācībām.
Padoms Nr. 5 - nebaidies nomainīt instruktoru!
Lai apmācības izvērstos lētākas, dažārt viss, kas jādara, ir jānomaina esošais instruktors. Saprotams, ka ne ar visiem līdzcilvēkiem atrodam kopīgu valodu, kā arī ne katrs mūsos izraisa simpātijas. Ja apmācībās iestājusies stagnācija, laiks pamēģināt atšķirīgu apmācību pieeju - starp visiem instruktoriem noteikti atradīsies īstais, kura taktika un personība atbildīs kursanta vajadzībām.
Pirmajās nodarbībās jo īpaši rekomendējams aiziet pie dažādiem instruktoriem, lai izvērtētu, kuram no tiem ir vislielākais potenciāls, lai veidotu pozitīvu sadarbību. Galvenais, lai ar katru nodarbību kursants uz ceļa kļūst pārliecinātāks un tehniski zinošāks. Un ja kaut kas nepatīk - klusi, bez iesniegumu rakstīšanas vai skaidrošanās - droši var rezervēt nodarbību pie cita instruktora. Presto, atšķirībā no virknes citu autoskolu, ar līgumu nepiesaista pie 1 noteikta instruktora, tādā veidā novācot no ceļa tos sprunguļus, kas būtiski var sadārdzināt apmācību procesu.
Cik gan diemžēl nav dzirdēts negatīvu pieredzes stāstu par kursantiem, kuriem instruktori velk mācības garumā, tādā veidā izspiežot arvien vairāk naudas? Zelta atslēga, kas palīdz izvairīties no šādas nepatīkamas situācijas, kas budžetā iegriež pamatīgu robu, ir iespējas izmantošana braukt ar citiem instruktoriem. Ja tavs instruktors saka, ka vēl neesi gatavs eksāmenam, taču pats esi pārliecināts par savām spējām - kāpēc neiegūt vēl citu viedokli un nenodemonstrēt savas vadīšanas prasmes pie cita instruktora?
Tiesības jau deguna galā?
Presto apmācību modelis un kursantu pieredze parāda, ka arī tiem, kuriem nav priekšzināšanu par auto vadīšanu, iespējams veiksmīgi iegūt tiesības pat 3 mēnešu laikā. Par to pārliecina arī simtiem autorizētās atsauksmes autoskolas mājaslapā.
Lai finanses nekļūtu par šķērsli, kādēļ apmācības tiek ievilktas garumā, svarīgi laikus apzināties priekšrocības, kuras autoskola nodrošina. Uzsākot mācības autoskolā ar izpratni par apmācību procesu, eksāmenu prasībām un iespēju tiem veiksmīgi sagatavoties, aizsniegties pretim tiesībām kļūs nevis par sapni, bet gan skaidri iezīmētu plānu.
Iepazīsties ar līgumu attālināti un paraksti to jau šodien presto.lv! Tiesības patiesi ir teju deguna galā…!